Sunday, October 23, 2011

Body Surface Area



 BODY SURFACE AREA:

Uses:
Glucocorticoid dosing is expressed in terms of BSA for calculating maintenance doses or to compare high dose use with maintenance requirement.
Calculating pediatric dosages
Fluid requirements
Drug dosages in chemotherapy
Managing burn patients
Determining radiation dose

Formula:
Mosteller formula, 1987 (ni senang sikit, korang google je untuk tw rumusnya)


p/s: Alhamdulillah.. 

Sunday, October 16, 2011

Masalah yang Patut Berlegar di Minda



Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani


MASALAH. Perkara yang tidak dapat dielakkan dari kehidupan seseorang. Setiap hari, ada sahaja rungutan berkenaan masalah kehidupan. Ada rungutan yang bersifat dharuriyyah, dan ada juga yang bersifat kamalliyah.

Nak tahu apa beza rungutan yang berasaskan dharuriyyah dan kamalliyah? Cuba bezakannya melalui situasi yang diberikan dibawah;

“Abi, umi tak tahu apa lagi yang hendak kita makan esok, barang keperluan di rumah dah habis kesemuanya. Abi dah gaji ke?”

“Abang, penggal persekolahan dah nak mula, tapi kita belum lagi beli baju sekolah anak-anak, abang ada duit ke?”

“ I marah betul dengan suami I tu. Semalam I suruh dia belikan iPad 2 untuk I, last2 dia bawak balik PS3.”

“Peninglah nak makan apa hari ni. Semalam dah makan kat Hotel *****, kelmarin dah pergi kat restoran *****, hari ni nak pergi mana pulak ye?”


Bukan jenis rungutan yang ingin dibincangkan di sini, tetapi yang cuba dicetuskan di sini adalah mengapa cetusan yang dilontarkan hanyalah berdasarkan kepada asbab masalah duniawi sahaja? Jarang sekali didengari rungutan seperti di bawah ini dari mulut-mulut kita;

“Abang, emas umi yang umi tak pakai tu abang dah zakatkan ke?”

“Anak kita ni terlalu nakal, boleh ke dia menjadi aset bagi kita bila kita dah meninggal dunia nanti? Abi risau lah umi.”


Sebagai seorang mu’min, terdapat masalah yang lebih besar perlu dijawab dan diselesaikan oleh kita. Antaranya adalah;

1.       Adakah kita dapat mengakhiri kehidupan di dunia ini dengan khusnul khotimah, atau kita akan dihimpit kehinaan dengan suul khotimah?

2.       Adakah kubur kita kelak akan menjadi sebuah taman dari taman-taman syurga, atau ianya lebih layak untuk dijadikan sebuah lubang dari lubang-lubang neraka?

3.       Adakah kita layak mendapat naungan-Nya di akhirat nanti? Adakah kita akan ditempatkan bersama orang-rang soleh, siddiqin dan para syuhada’?

4.       Adakah kita layak untuk menerima catatan amalan dengan tangan kanan?

5.       Adakah kita melintas di titian sirot nanti sepantas kilat, atau kita kan merangkan ketika melaluinya dan tergelincir jatuh ke rahang jahanam?

6.       Adakah ni’mat syurga dan ni’mat bertemu Allah s.w.t layak buat kita?


Masalah-masalah yang disebutkan  di atas adalah permasalahan yang perlu difikirkan oleh kita kerana ianya akan membabitkan masa depan kita yang ABADI. Wallahua’lam.



p/s: Alhamdulillah, bayan yang mengusik jiwa. Entry ni agak tergantung..malas nak tulis lagi..