Friday, February 26, 2010

Sepetang menyemai IMAN.


Assalamu’alaikum…


Sepetang menyemai iman…berjalan sambil bermuzakarah bersama sahabat mengenai perihal agama merupakan suatu kemanisan yang tak terungkapkan. Menyemai dan menyubur benih iman dalam diri untuk melahirkan insan rabbani merupakan objektif utama perbualan mereka. Bermuzakarah bukan untuk memperingatkan insan lain, bahkan ia adalah untuk diri mereka sendiri. Lalu terjadilah bual bicara seperti di bawah ini..

Tuesday, February 23, 2010

Rileks lah..masuk NERAKA je…


Assalamua’laikum wbt..

Teringat satu cerita yang pernah salah sorang amir aku ceritakan mase khuruj dulu. sahb (amir sahb ni adalah gelaran yang kitorang gunakan untuk amir jemaah kitorang, maksud dia sebenarnya “ tuan amir” je..)

Ceritanya lebih kurang macam ni lah…

Wednesday, February 17, 2010

Perbezaan Antara Syura dan Demokrasi Kepartian


Assalamua'laikum wbt..


Sebagian orang menganggap bahwa demokrasi adalah wujud praktik Sistem Syura dalam Islam. Ini adalah anggapan yang salah, perbezaan antara keduanya bagaikan timur dan barat. Di antara perbezaannya adalah:

Monday, February 15, 2010

Waktu Larut Malam ( Waktus Sahar)





وَقْتِ السَّحَرْ بِهْ يَطِيْب الْحَالْ لاَهْلِ الصَّفَا وَبِهْ يَجُوْدُ الْعَلِي بِالْفَضْلِ لأَهْلِ الْوَفَا
Waktu larut malam adalah saat termuliakannya keadaan orang orang suci, dan pada waktu itu pula semakin pemurah Sang Maha Mulia dengan anugerah untuk mereka yg menepati janji untuk mengunjungi Nya (shalat malam),

Sunday, February 14, 2010

Memang Tak Patut…


Assalamua’laikum wbt…

Kat sini aku nak citerkan beberapa situasi yang aku rase tak patut berlaku pada pandangan aku….

Survival of a Player


Assalamua’laikum wbt..

Dalam dalam suatu permainan kad ( Daun trop ke, kad YU-Gi-Oh ke, tak kesah lah kad ape-ape pun..), setiap pemain akan dibekalkan dengan satu set kad, dan dengan kad inilah dia akan cuba memenangi permainan tersebut.

Thursday, February 11, 2010

It’s not about democracy!!!



Assalamu’alaikum wbt…

Firman Allah S.W.T,
“Dan jika ada 2 golongan dari orang-orang mu’min berperang, maka damaikanlah antara keduanya. Jika salah satu dari 2 golongan itu berbuat aniaya terhadap golongan yang lain maka perangilah golongan yang berbuat aniaya itu sehingga golongan itu kembali kepada perintah Allah S.W.T, jika golongan itu telah kembali kepada perintah Allah, maka damaikanlah antara keduanya dengan adil dan berlaku adillah. Sesungguhnya Allah S.W.T menyukai orang-orang yang berlaku adil.”
( Al-Hujrat : 9 )

Wednesday, February 3, 2010

Pandangan Da’ie


Assalamu’alaikum…

Minggu ni merupakan minggu yang menyesakkan bagi aku. Banyak perkara yang perlu diselesaikan. Semoga Allah S.W.T permudahkan urusan aku dan kita semua.
Segala pujian bagi Allah S.W.T di atas segala kurniaannya pada kita dan selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W, ahli keluarganyya serta sahabat-sahabat radiallahu’anhum ajma’in.
‘ Pandangan da’ie ‘ merupakan suatu perkataan yang pernah diucapkan seseorang kepadaku suatu ketika dahulu iaitu saat di mana aku mula mengenali dunia da’wah ini. Terdetik dalam diri ketika itu, apa bezanya pandangan seorang da’ie dengan pandangan orang-orang lain?